Konsten att bygga engagemang i sociala medier

image

Det är ingen nyhet att sociala medier är en fantastisk kanal för att etablera ett starkt förhållande mellan företag, varumärken och deras kunder. Interaktionen och spridningsmönstret ger också stora möjligheter till att hitta fler potentiella kunder och att stärka varumärket i nya målgrupper.

Att ha ett starkt engagemang i sociala medier är viktigt på grund av att det driver mycket trafik till din webbplats, men också på grund av att dina konkurrenter finns därute och att det därför gäller att inte halka efter.

Experter på marknadsföring i sociala medier brukar tala om att den trafik som kommer till webbplatsen via sociala medier är köpstark och är lätt att omvandla till lojala och trogna kunder. Detta gäller särskilt trafik från Facebook.

Så hur gör du då enklast för att komma igång med sociala medier?

Det allra viktigaste är att först ta reda på vad målgruppen faktiskt efterfrågar och inte vad du eller ditt företag tror att den behöver. Glöm aldrig bort att sociala medier enbart handlar om dina kunder och inget annat. Visst är det en kanal för marknadsföring av ditt varumärke, men lika mycket en möjlighet att ta reda på hur dina kunder egentligen vill uppfatta ditt varumärke och din verksamhet.

Ett vanligt misstag är att man fokuserar för mycket på direkt marknadsföring genom att publicera rena annonser istället för att fundera på vad kunderna verkligen skulle vilja höra från dig i just de kanalerna. Jobba på att bygga upp ett förtroende gentemot dina kunder.

Precis som i alla typer av relationer så är man två som dansar. Viktigt är alltså att man tar sig tid att svara på kommentarer och frågor och att man har ett personligt bemötande med de kunder man interagerar med.

För de flesta företag är sociala medier en utmärkt plattform för tävlingsaktiviteter av olika slag, men har du bara koll på grunderna så som att hålla kommunikationen kort och informativ, och att uppmana dina läsare till interaktion och dialog, så gör du mycket rätt utan att behöva krångla till det. Lyckas du dessutom forma kommunikationen så att den är spirituell, humoristisk och intressant, lägger in foton och en smiley här och där så kan du inte annat än lyckas!

Viktigt att nå hela mobilmarknaden

image

Fler och fler använder smartphones och andra mobila enheter för att söka på nätet. Förutom att leta efter information så är det många användare som också köper produkter “on the go”. Faktum är att mer än hälften av alla köp online sker via en smartphone.

Hur påverkar det här online-marknadsföringen?

Antalet smartphones som säljs ökar och skapar stora möjligheter för att skapa bra och riktad marknadsföring online och utnyttjar man det här smart kan man som företag nå sina försäljningsmål snabbt. Anledningen till detta är att en så pass stor del den potentiella målgruppen kommer att surfa via mobilen och kommer att göra det vid tillfällen då de kanske annars inte hade surfat alls.

För mobilanvändare är det absolut viktigaste att all interaktion går fort och lätt. Det här gör att köpbeteendet via mobilen är annorlunda eftersom användaren faktiskt är redo att köpa och inte bara tittar runt.

Det finns några användbara tips när det gäller att fånga mobilanvändarens uppmärksamhet:

Det är viktigt att ha bra koll på målgruppen. Tänk på att behoven och önskemålen kommer att skilja sig från användare till användare. Att kunna identifiera vad den potentiella kunden vill ha är nyckeln till att kunna erbjuda just detta.

Håll användarflödet kort. Användare som surfar via mobilen är alltid på väg någonstans och kommer inte vilja avsätta mer än ett par minuter. Alltså bör allt ifrån köpflöden, texter och köpbudskap vara så korta som möjligt.

Kontrollera att webbplatsen ser bra ut i olika format. Glöm inte bort läsplattor!

Glöm inte att ange viktig information som besökaren kan tänkas behöva. Det kan vara kontaktuppgifter, karta eller ett kontaktformulär.

Bjud på något som användaren verkligen har nytta av. Det kan exempelvis vara en kupong eller en rabatt som bara gäller vid köp på nätet.

Att optimera konverteringsgraden

conversion-optimization-150x150

Många som precis har startat upp en ny verksamhet online upplever att det går trögt i början. Det kan vara en nystartad webbshop eller någon annan typ av verksamhet som marknadsförs primärt online. När man analyserar siffrorna kan det ligga nära till hands att tro att det handlar om otur, men det är sällan svaret. Vanligt är också att man tror att alla andra lyckas direkt, när det i själva verket är en rejäl uppförsbacke för de allra flesta.

Nyckeln till framgång är att lyckas konvertera besökare till kunder. Att optimera sin konverteringsgrad är avgörande för att nå bra försäljningsresultat. Det bästa sättet att optimera sin konverteringsgrad är att göra det i två steg. Först och främst handlar det om att hitta och eliminera olika typer av hinder som kan stå i vägen för att besökaren ska kunna konverteras till kund. Sen handlar det om att testa de förändringar man gör! Viktigt att komma ihåg är att trots att man kanske gör stora förändringar så är det inte säkert att det har någon större effekt på försäljningsresultatet. Man måste testa sig fram och mäta resultatet!

Det finns ett antal parametrar som man bör ta hänsyn till när det gäller att lyckas identifiera potentiella hinder på vägen mot köpknappen. Laddar webbplatsen tillräckligt fort? Är användargränssnittet användarvänligt nog? Uppmuntrar du dina besökare att stanna och att surfa vidare på webbplatsen? Innehåller webbplatsen relevant information som besökarna ser som användbar? Är ditt säljbudskap tillräckligt tydligt? Här behöver du testa varje del för sig. Helst bör du göra detta genom att involvera riktiga testare som är representativa för målgruppen, men du kan också göra mycket själv. Det finns också flera verktyg tillgängliga som kan hjälpa till med att analysera de förändringar du gör.

Att optimera sin konverteringsgrad är avgörande för att en affärsverksamhet ska lyckas. Satsa på att göra detta smart så kommer du att hitta rätt nivå som uppmuntrar dina besökare till aktiva köp istället för att driva dem därifrån.

Mixa en bra närvaro i visuella sociala medier med SEO och nå bra sökresultat

mixa

En bra social media-byrå vet idag att det inte går att fokusera enbart på SEO för att nå bra sökplaceringar. För att lyckas idag måste man hitta rätt mix av SEO-tekniker och social media-närvaro. Där det tidigare har varit viktigt att bygga bra länkar till sin webbplats är det idag än viktigare vad som sägs om varumärket eller företaget i sociala medier. Google premierar denna info och ser till att den hamnar högt i sökresultaten.

Genom att mixa SEO och en bra närvaro i sociala medier, och inte minst visuella sådana, får företag helt nya möjligheter att nå ut med information om sina varumärken och att bygga lojala användare. Eftersom bilder engagerar oss människor så mycket mer än text, så fungerar visuella sociala medier, som till exempel Pinterest och Instagram, väldigt väl. Genom en bra och medveten strategi för hur man som företag agerar i dessa medier kan man nå bra sökresultat.

Så vad är då hemligheten bakom visuell kommunikation i sociala medier? Jo, det är mycket lättare att via bilder förmedla en känsla eller visa en produkt, än att beskriva den i ord. Fotografier och illustrationer kan berätta en historia och engagera användaren och för att bygga varumärkeskännedom är det oslagbart. För att driva trafik till webbshopar så är Pinterest en bra kanal. Riktigt stora, men också små och medelstora företag använder Pinterest för att få bra trafik till sina webbshopar. Viktigt att tänka på är att många av de medier som använder bilder som primär kommunikationsform nyttjas mest i mobilen. Exempelvis är Instagram enbart en mobilapp och det är inte ens möjligt att ladda upp bilder från datorn, även om du kan titta på bilder via din vanliga webbläsare i datorn.

Så vad är då nästa steg?
Ett sätt kan vara att satsa på en kampanj i något av de visuella sociala medierna. En annan väg kan vara att satsa på att skapa en relevant närvaro på Pinterest genom att till exempel lägga Pin-knappar i anslutning till alla bilder på den vanliga webbplatsen. Man bör också som företag pinna upp alla bilderna på företagets produkter, logotyper och så vidare på sitt eget Pinterest-konto och sen jobba medvetet med att bygga följare till det egna detta.Tänk på att många av de potentiella varumärkesambassadörerna finns på mobila plattformar, så kom ihåg att optimera även för dessa.
Glöm inte bort att det är i mixen av visuella sociala medier, textbaserade sociala medier och traditionell SEO som man bygger riktigt bra sökresultat!

Sida 1 av 41234