Att optimera konverteringsgraden

conversion-optimization-150x150

Många som precis har startat upp en ny verksamhet online upplever att det går trögt i början. Det kan vara en nystartad webbshop eller någon annan typ av verksamhet som marknadsförs primärt online. När man analyserar siffrorna kan det ligga nära till hands att tro att det handlar om otur, men det är sällan svaret. Vanligt är också att man tror att alla andra lyckas direkt, när det i själva verket är en rejäl uppförsbacke för de allra flesta.

Nyckeln till framgång är att lyckas konvertera besökare till kunder. Att optimera sin konverteringsgrad är avgörande för att nå bra försäljningsresultat. Det bästa sättet att optimera sin konverteringsgrad är att göra det i två steg. Först och främst handlar det om att hitta och eliminera olika typer av hinder som kan stå i vägen för att besökaren ska kunna konverteras till kund. Sen handlar det om att testa de förändringar man gör! Viktigt att komma ihåg är att trots att man kanske gör stora förändringar så är det inte säkert att det har någon större effekt på försäljningsresultatet. Man måste testa sig fram och mäta resultatet!

Det finns ett antal parametrar som man bör ta hänsyn till när det gäller att lyckas identifiera potentiella hinder på vägen mot köpknappen. Laddar webbplatsen tillräckligt fort? Är användargränssnittet användarvänligt nog? Uppmuntrar du dina besökare att stanna och att surfa vidare på webbplatsen? Innehåller webbplatsen relevant information som besökarna ser som användbar? Är ditt säljbudskap tillräckligt tydligt? Här behöver du testa varje del för sig. Helst bör du göra detta genom att involvera riktiga testare som är representativa för målgruppen, men du kan också göra mycket själv. Det finns också flera verktyg tillgängliga som kan hjälpa till med att analysera de förändringar du gör.

Att optimera sin konverteringsgrad är avgörande för att en affärsverksamhet ska lyckas. Satsa på att göra detta smart så kommer du att hitta rätt nivå som uppmuntrar dina besökare till aktiva köp istället för att driva dem därifrån.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>