Konsten att bygga engagemang i sociala medier

image

Det är ingen nyhet att sociala medier är en fantastisk kanal för att etablera ett starkt förhållande mellan företag, varumärken och deras kunder. Interaktionen och spridningsmönstret ger också stora möjligheter till att hitta fler potentiella kunder och att stärka varumärket i nya målgrupper.

Att ha ett starkt engagemang i sociala medier är viktigt på grund av att det driver mycket trafik till din webbplats, men också på grund av att dina konkurrenter finns därute och att det därför gäller att inte halka efter.

Experter på marknadsföring i sociala medier brukar tala om att den trafik som kommer till webbplatsen via sociala medier är köpstark och är lätt att omvandla till lojala och trogna kunder. Detta gäller särskilt trafik från Facebook.

Så hur gör du då enklast för att komma igång med sociala medier?

Det allra viktigaste är att först ta reda på vad målgruppen faktiskt efterfrågar och inte vad du eller ditt företag tror att den behöver. Glöm aldrig bort att sociala medier enbart handlar om dina kunder och inget annat. Visst är det en kanal för marknadsföring av ditt varumärke, men lika mycket en möjlighet att ta reda på hur dina kunder egentligen vill uppfatta ditt varumärke och din verksamhet.

Ett vanligt misstag är att man fokuserar för mycket på direkt marknadsföring genom att publicera rena annonser istället för att fundera på vad kunderna verkligen skulle vilja höra från dig i just de kanalerna. Jobba på att bygga upp ett förtroende gentemot dina kunder.

Precis som i alla typer av relationer så är man två som dansar. Viktigt är alltså att man tar sig tid att svara på kommentarer och frågor och att man har ett personligt bemötande med de kunder man interagerar med.

För de flesta företag är sociala medier en utmärkt plattform för tävlingsaktiviteter av olika slag, men har du bara koll på grunderna så som att hålla kommunikationen kort och informativ, och att uppmana dina läsare till interaktion och dialog, så gör du mycket rätt utan att behöva krångla till det. Lyckas du dessutom forma kommunikationen så att den är spirituell, humoristisk och intressant, lägger in foton och en smiley här och där så kan du inte annat än lyckas!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>