Mixa en bra närvaro i visuella sociala medier med SEO och nå bra sökresultat

mixa

En bra social media-byrå vet idag att det inte går att fokusera enbart på SEO för att nå bra sökplaceringar. För att lyckas idag måste man hitta rätt mix av SEO-tekniker och social media-närvaro. Där det tidigare har varit viktigt att bygga bra länkar till sin webbplats är det idag än viktigare vad som sägs om varumärket eller företaget i sociala medier. Google premierar denna info och ser till att den hamnar högt i sökresultaten.

Genom att mixa SEO och en bra närvaro i sociala medier, och inte minst visuella sådana, får företag helt nya möjligheter att nå ut med information om sina varumärken och att bygga lojala användare. Eftersom bilder engagerar oss människor så mycket mer än text, så fungerar visuella sociala medier, som till exempel Pinterest och Instagram, väldigt väl. Genom en bra och medveten strategi för hur man som företag agerar i dessa medier kan man nå bra sökresultat.

Så vad är då hemligheten bakom visuell kommunikation i sociala medier? Jo, det är mycket lättare att via bilder förmedla en känsla eller visa en produkt, än att beskriva den i ord. Fotografier och illustrationer kan berätta en historia och engagera användaren och för att bygga varumärkeskännedom är det oslagbart. För att driva trafik till webbshopar så är Pinterest en bra kanal. Riktigt stora, men också små och medelstora företag använder Pinterest för att få bra trafik till sina webbshopar. Viktigt att tänka på är att många av de medier som använder bilder som primär kommunikationsform nyttjas mest i mobilen. Exempelvis är Instagram enbart en mobilapp och det är inte ens möjligt att ladda upp bilder från datorn, även om du kan titta på bilder via din vanliga webbläsare i datorn.

Så vad är då nästa steg?
Ett sätt kan vara att satsa på en kampanj i något av de visuella sociala medierna. En annan väg kan vara att satsa på att skapa en relevant närvaro på Pinterest genom att till exempel lägga Pin-knappar i anslutning till alla bilder på den vanliga webbplatsen. Man bör också som företag pinna upp alla bilderna på företagets produkter, logotyper och så vidare på sitt eget Pinterest-konto och sen jobba medvetet med att bygga följare till det egna detta.Tänk på att många av de potentiella varumärkesambassadörerna finns på mobila plattformar, så kom ihåg att optimera även för dessa.
Glöm inte bort att det är i mixen av visuella sociala medier, textbaserade sociala medier och traditionell SEO som man bygger riktigt bra sökresultat!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>