Gatuvy till webbappen Google Maps

Google-Launches-Street-View-for-Mobile-Devices-150x150

Google har nyligen lanserat en funktion för att kunna se gatuvy över en specifik plats även på webbappen Google Maps. Detta medför en stor förbättring för alla mobilanvändare och tjänsten finns nu tillgänglig på iOS, Android och andra smartphones.

Det här betyder att användaren nu har tillgång till att se en 360-graders gatuvy över en bestämd plats, vilket kan underlätta avsevärt exempelvis när man kör bil och försöker hitta en plats. Webbappen ska också ha förbättrats gällande antal “taps” man behöver göra i navigationen.

För att använda gatuvyn på din iPhone eller en annan smartphone, gå till Google Maps i webbläsaren i mobilen. Sök efter en specifik plats och klicka sen på ikonen med en människa längst ner till höger. Sen är det bara att navigera genom att använda fingrarna. Gränssnittet är väldigt intuitivt och känns lättanvänt.

Mobil SEO kommer att spela en alltmer avgörande roll framöver och det kommer bli allt viktigare för företag att se till användarnas beteende när det gäller mobilanvändning. Många användare föredrar att besöka webbplatser via mobilen och företag och organisationer måste erbjuda en webbplats som är lika lättnavigerad oavsett om besökaren landar där via mobilen eller läsplattans webbläsare, eller via en webbläsare på en stationär dator.

Kvantitet eller kvalité: Fler följare är inte alltid bättre

Screen Shot 2012-10-12 at 2.23.13 PM

Är det verkligen viktigt att ha fler följare i de sociala medierna? För vissa är det prestige att ha tusentals följare på sina Facebook- och Twitter-konton. Det visar ju inte bara hur många som gillar och följer varumärket utan även hur bra man lyckats med arbetet kring sociala medier.

Hur som helst, en undersökning från Cole & Weber och The Palmerston Group visar motsatsen. Undersökningen talar för att konton med många följare inte alltid lyckas bättre med marknadsföringen än de med få. Det är snarare bättre att hålla ett stabilt antal följare så länge de fortsätter att vara intresserade av det du kommunicerar.

Enligt undersökningen finns det även två typer av användare i de sociala medierna; de så kallade ”hyper-connectors” och ”social butterflies”.

”Hyper-connectors” är användare som drivs av att ha många följare och hela tiden försöker öka antalet. ”Social butterflies” är istället de som interagerar mer med varje följare, de ökar kanske inte antalet följare lika fort men får istället mycket mer engagerade följare.

”Hyper-connectors” är oftast intresserade och för konversationer i början men med tiden tappar de intresset för dina följare och slutar konversera. ”Social butterflies” är alltid intresserade och håller en levande dialog hela tiden även om svaren och dialogen i sig kanske inte alltid är så djup.

Så vem tror du kommer skapa mest försäljning? Är det de som bygger upp massor av följare och sedan inte har tid eller lust att konversera med dem? Eller är det de som sakta får fler och fler följare för att de faktiskt konverserar och skapar intresse? Om du verkligen vill få trogna kunder som känner sig trogna ditt varumärke och som förblir lojala är det bäst att tänka som en ”social butterfly”. Först då kommer dina följare i de sociala medierna på riktigt att bli långvariga och hållbara kontakter.

Är det troligare att användare på Pinterest blir kunder än de på Facebook och Twitter?

Screen Shot 2012-10-05 at 1.04.53 PM

Pinterest har blivit ett välkänt fenomen tack vara den stora tillväxten av användare på kort tid. Hundra tusentals användare har registrerat sig och börjat använda tjänsten för att ”pinna” bilder på sina egna anslagstavlor. Som användare på Pinterest kan man utöver att ”pinna” bilder även följa andra och ”pinna” bilder som man gillar i deras urval, så kallad ”re-pin”.

Allt fler företag börjar utforska möjligheterna med Pinterest och även om mängden användare i Sverige fortfarande är relativt låg finns det redan ett flertal svenska företag som använder mediet för att dra mer trafik till sin webbplats.

Men, den stora frågan är ju, ”Är det troligare att användare på Pinterest blir kunder än de på Facebook och Twitter?”

En nyligen publicerad infographic från Fast Company visar på att Pinterest-användare spenderar mer pengar än användare på Facebook och Twitter. Pinterest är kanske inte en av de absolut största sociala medierna om man mäter i antal användare men en klart större del av användarna är villiga att handla än de på Facebook och Twitter. Enligt informationen från Fast Company spenderar användare på twitter $68.78, användare på Facebook $80.22 och användare på Pinterest $179.36.

Användare på Pinterest föredrar ”pins” som har en prislapp över de som inte har det. Detta tyder på att användare är intresserade av att köpa saker de hittar på Pinterest.

Att dra nytta av Pinterest kräver ett strategiskt grepp för att nå ut till många användare som är intresserade av just dina produkter och i din målgrupp. Att arbeta med en social mediabyrå kan vara bra för att fånga potentialen i Pinterest och öka din försäljning.

Länkar att undvika efter Google Penguin uppdateringen

länkbyggande

Googles Penguin uppdatering har påverkat många sajter negativt. De sajter som haft tveksamma länkprofiler eller direkt använt sig av svart hatt metoder har straffats och tappat sina positioner på sökmotorerna. Även sajter som haft länkar till sig från spammade sajter har drabbats.

Det är därför viktigt att veta vilka typer av länkar som Google, efter uppdateringen, identifierar som negativa länkar. Nedan kommer några exempel på vilka länkar som bör undvikas.

 

 

Bloggnätverk
Bloggnätverk är en grupp av bloggar som är kopplade till samma nätverk. Bloggnätverk används ofta som en svart hatt SEO metod då de kan ge webbsidor en högre rank i sökresultaten eftersom de, missvisande, kan uppfattas som en auktoritet av Google. Dock är blogginnehållet ofta lågkvalitativt och fokuserar endast på ankartext för att generera länkar till olika sajter.

Köpta länkar
Generellt så gillar inte Google köpta länkar. Det finns dock fortfarande bloggare som säljer länkar i sitt innehåll eftersom det är svårt att upptäcka vilka länkar som är köpta eller inte. Det är dock viktigt att veta att ifall Google upptäcker att länken är köpt kan både du och sajten som erbjuder köpta länkar straffas och påverkas negativt.

Länkfarmer
En länkfarm är en grupp av sajter som länkar till varandra inom gruppen. Länkfarmerna är designade för att kunna öka rankningarna eftersom sökmotorerna, historiskt sätt, har gett högre rankning till sajter som har många länkar från andra sajter då det speglat popularitet. Numera har dock sökmotorerna identifierat denna teknik som spam vilket också reflekteras i Googles nya algoritm.

Bloggar med få inlägg
Bloggar med bara en eller två inlägg erbjuder ingen som helst kvalitet. Det finns sajter som skapar bloggar bara med ett inlägg för att kunna använda social bookmarking sajter för att länka tillbaka till inlägget. Google vill se frekventa uppdateringar på en sajt och unikt innehåll.

Lågkvalitativa gästblogginlägg
Gästbloggande är definitivt en vit hatt SEO taktik och straffas inte av Google. Har du däremot ett inlägg av en gästbloggare med låg kvalitet kan Google i vissa fall inte anse att det är tillräckligt bra och till och med kategorisera det som spam.

Sida 2 av 41234