Viktigt att nå hela mobilmarknaden

image

Fler och fler använder smartphones och andra mobila enheter för att söka på nätet. Förutom att leta efter information så är det många användare som också köper produkter “on the go”. Faktum är att mer än hälften av alla köp online sker via en smartphone.

Hur påverkar det här online-marknadsföringen?

Antalet smartphones som säljs ökar och skapar stora möjligheter för att skapa bra och riktad marknadsföring online och utnyttjar man det här smart kan man som företag nå sina försäljningsmål snabbt. Anledningen till detta är att en så pass stor del den potentiella målgruppen kommer att surfa via mobilen och kommer att göra det vid tillfällen då de kanske annars inte hade surfat alls.

För mobilanvändare är det absolut viktigaste att all interaktion går fort och lätt. Det här gör att köpbeteendet via mobilen är annorlunda eftersom användaren faktiskt är redo att köpa och inte bara tittar runt.

Det finns några användbara tips när det gäller att fånga mobilanvändarens uppmärksamhet:

Det är viktigt att ha bra koll på målgruppen. Tänk på att behoven och önskemålen kommer att skilja sig från användare till användare. Att kunna identifiera vad den potentiella kunden vill ha är nyckeln till att kunna erbjuda just detta.

Håll användarflödet kort. Användare som surfar via mobilen är alltid på väg någonstans och kommer inte vilja avsätta mer än ett par minuter. Alltså bör allt ifrån köpflöden, texter och köpbudskap vara så korta som möjligt.

Kontrollera att webbplatsen ser bra ut i olika format. Glöm inte bort läsplattor!

Glöm inte att ange viktig information som besökaren kan tänkas behöva. Det kan vara kontaktuppgifter, karta eller ett kontaktformulär.

Bjud på något som användaren verkligen har nytta av. Det kan exempelvis vara en kupong eller en rabatt som bara gäller vid köp på nätet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *


*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>